Často se říká, že abychom byli v životě šťastní, měli bychom víc naslouchat svému srdci, a ne jen rozumu. U nakupování (nejen) oblečení ale často následujeme opačný extrém. Nakupujeme bezmyšlenkovitě, necháme se stáhnout vlastními emocemi a do košíku házíme věci, které nepotřebujeme, ani nám nepřináší radost.
Jak se impulzivního chování při nakupování zbavit a stát se vědomým nákupčím?
Co je impulzivní nakupování?
Impulzivní nakupování je nakupování bez jakéhokoliv předchozího plánování. Jsou to právě ty nákupy, kdy vyrazíme do obchodu pro jednu konkrétní věc, ale odejdeme s deseti. Protože byly zrovna ve slevě, den předtím jsme je zahlédli v reklamě, nebo protože na figuríně zrovna vypadají naprosto skvěle.
Když potom se svým úlovkem dorazíme domů, často radost vystřídají zklamání a výčitky. Najednou totiž zjistíme, že…
- nám vlastně koupenné oblečení tolik nesluší (nebo ani nesedí)
- ve skříni máme několik téměř totožných kousků
- nemáme kam tento konkrétní kousek nosit
- oblečení má velmi nízkou kvalitu
- utratili jsme peníze za něco, co jsme doopravdy nechtěli
Proč nakupujeme bez přemýšlení (a co je na tom špatného)?
Nejčastějším důvodem impulzivních nákupů jsou SLEVY. Vejdeme do obchodu za konkrétním cílem, ale jakmile kolem sebe vidíme hromadu dalších zajímavých kousků ve slevě, máme nutkání je to košíku přihodit. Takhle výhodnou nabídku přece nemůžeme odmítnout!
Při nakupování online potom hrají velkou roli reklamy, kterými jsme bombardování na sociálních sítích, v e-mailech i na dalších místech internetu.
Přestože při nákupu zažijeme chvilkové nadšení, z dlouhodobého hlediska impulzivní nakupování přináší řadu nepříjemností.
Zbytečné utrácení
První, kdo našim nutkavým nakupováním trpí, je naše peněženka. Utrácíme za věci, které nepotřebujeme a ve skutečnosti ani nechceme. Oblečení z fast fashion řetězců je navíc obvykle velmi nekvalitní, a tak jsme za chvíli do obchodu nuceni vyrazit znovu. A znovu si odnést víc, než jsme plánovali.
Ekologický dopad
Módní průmysl je jedním z hlavních znečišťovatelů životního prostředí. Je zdrojem zhruba 20 % odpadních vod a 10 % celosvětových emisí uhlíku. Levné oblečení, které na nás z reklam skáče, je navíc obvykle barveno látkami, toxickými pro životní prostředí i pracovníky, kteří jej vyrábí.
Podpora neetického byznysu
Za oblečení, které koupíme ve slevě za směšných pár korun, platí jejich výrobci na druhém konci světa. Často svým zdravím a někdy i životem. Pracovníci tzv. sweatshopů (v Bangladéši, Číně apod.) pracují za extrémně nízké mzdy, často jim zaměstnavatelé neposkytují pojištění, ani placenou dovolenou. To vše společně s nízkou kvalitou materiálů zajišťuje, že koncový zákazník může nakoupit za takto nízké ceny.
Jak přestat nakupovat bez rozmyslu
Nakupujte s jasným cílem
Abyste předešli impulzivnímu nakupování, běžte vždy nakupovat s konkrétním cílem. Roztrhly se vám jediné černé džíny a potřebujete nové? Zamiřte v obchodě do oddělení džínů a neberte s sebou k pokladně trička a náušnice.
Vyhněte se nakupování ve slevách
Nechoďte do obchodu jen proto, že zrovna probíhají slevy. Pokud jste oblečení nepotřebovali předtím, než se ocitlo ve slevě, pravděpodobně ho nepotřebujete ani teď. Ve slevách proto vždy kupujte pouze to, co byste si koupili tak či tak.
Zastavte se a zamyslete se
Zeptejte se sami sebe (a upřímně si odpovězte):
- Potřebuju to? Nemám už něco podobného doma ve skříni?
- Máte kam tohle oblečení nosit? Nebo bude ležet ve skříni bez povšimnutí?
- Je mi tento materiál a střih příjemný?
- Jak se v něm cítím? Dokážu v něm vydržet celý den, aniž bych se neustále ošíval(a)?
- Bude mi to dělat radost i za týden, za měsíc, za rok?
- Jak dlouho tento kousek může vydržet?
- Opravdu mi sedí tato velikost? (Nikdy si nekupujte oblečení, které vám dokonale nesedí – např. s myšlenkou, že “do toho zhubnete/přiberete”)
- Kde bylo oblečení vyrobeno? Jsem při jeho koupi v souladu se svými hodnotami?
TIP: Nakupování online
Sklouzáváte k impulzivnímu nakupování hlavně online? Vytvořte si nástěnku, kam své oblíbence uložíte, a díky které získáte čas na rozmyšlenou. Stačí si založit nástěnku třeba na Pinterest.com a vkládat tam fotky s odkazy na oblečení, které vás zaujalo. Pokud po něm budete toužit i s odstupem času, kupte si ho. Pokud z vás nadšení opadne, z nástěnky konkrétní kousek smažte.