Řešíte, jak interně podpořit udržitelné aktivity? Nejste sami. Spousta firem řeší, jak interně podpořit udržitelnost, aby to nevypadalo jako “zelené” šílenství od udržitelností se zabývajících kolegů. Abychom Vás v tom nenechali, připravili jsme krátkou sérii nazvanou: 3 jednoduché tipy, jak podpořit udržitelné aktivity a vyhnout se nepochopení:
- Udělejte to jednoduché
- Nabídněte řešení
- Pochlubte se výsledkem
- Bonus: Guerilla
1) Udělejte to jednoduché
Prudké změny nemá nikdo rád, nechtějte po kolezích, aby od zítřka jezdili do práce na kole (to si nechte až na květen – Do práce na kole). S tím ze dne na den neuspějete a jen si tím ztížíte přesvědčování do budoucna. Zkuste něco jednoduchého, klidně s minimem úsilí. Třeba takový viditelný koš na tříděný odpad už sám o sobě přiměje k zamyšlení. V zásadě celý den “pracuje za Vás” a dělá Vám i udržitelnosti reklamu.
Není to jen o třídění odpadu. Lepší je vytváření odpadu předcházet a i to jde dělat jednoduše přes komunikaci. Pojďme si ukázat reprezentativní příklad na papírových utěrkách. Ty Vás podle studie mohou stát až půl milionu korun ročně (viz 1.).
Za předpokladu, že na jedno umytí rukou použijete 3 utěrky a denně jej provedete v práci 4x, za měsíc s 21 pracovními dny to představuje 252 kusů na člověka. Toto číslo dokážete snížit klidně na třetinu díky jednoduché komunikaci. Inspirovat se můžete fotkou z Impact Hubu.
Kolik papírových utěrek můžete ušetřit ve Vaši firmě?
2) Nabídněte řešení
I dobrý úmysl může skončit greenwashingem. Vznosné fráze typu “Zavádíme udržitelný business” sice vypadají na první pohled dobře, ale to je asi tak vše. Nikdo totiž neví, co si pod udržitelností představit a co pro ni udělat. Je proto klíčové jít o krok dále. Ukažte svým kolegům, že udržitelnost není nic složitého a že i v rámci firmy k ní může jednoduše přispět každý. Připravte pár jednoduchých aktivit ve formě checklistu, které mohou Vaši kolegové hned vyzkoušet.
Jedním z bodů může být např. dát si občas k obědu bezmasé jídlo (úspora až 20kg CO2 a 100 litrů pitné vody na porci*), místo výtahu použít schody (ušetříte trochu elektřiny a pomůžete svému zdraví) a nebo v kavárně vyzkoušet REkelímek místo jednorázového (jeden REkelímek nahradí až 400 jednorázových).
*200g plátek hovězího vyjde celkem na 100 litrů vody (+ dalších zhruba 3 000 litrů potřebných k vypěstování potravy pro krávu) a na 20 kg CO2. Jen pro představu, 100 litrů je zhruba denní spotřeba vody průměrného Čecha (90 litrů). A 20 kg CO2 je ekvivalentem zhruba 165 ujetých kilometrů autem (viz 3.-6.).
3) Pochlubte se výsledkem
Každoročně roste počet “zpráv o udržitelném podnikání” různých firem. Na jednu stranu je motivující sledovat, co všechno firmy dělají, na druhou stranu dlouhosáhlé reporty zaujmou jen nadšence. Pro zaujetí kolegů musíte zjednodušovat, co to jen jde. Pokud jste například změnou technologie za loňský rok ušetřili 130 526 litrů vody, je to skvělý výsledek. Ale co si pod tím představit?
Vždy pomáhá převést výsledek na něco z běžného života. Předchozí číslo přibližně odpovídá roční spotřebě vody průměrné české domácnosti (viz 8.). Jinými slovy pokud byste chtěli takové množství ušetřit, Vaše domácnost by se po celý rok nesměla sprchovat, pít vodu, vařit ani splachovat nebo prát.
Podobné je i s recyklovanými plasty. 456 tun kg je hodně. Zkuste to ale přepočítat třeba na počet 1,5l petlahví (v tomto případě cca 11 400 000 ks). Jak by to šlo ještě přiblížit? Přepočtěte to např. na počet Vaš
ich největších zasedacích místností, které by se tímto množstvím zaplnily. Kolegové si to dokáží lépe představit a zároveň jim možná nasadíte brouka do hlavy pokaždé, když tam budou mít schůzku.
Výhodou jednoduchosti je, že stačí kolegům jednou vysvětlit jeho význam. A následně tak všichni každý den ví, jak si firma stojí a v čem je potřeba se zlepšovat. Navíc nikdo nemá rád červeného smutného smajlíka. Tím kolegy možná přimějete se zajímat, co mohou udělat pro to, aby zezelenal.
Guerilla
Zaměřit, udeřit a stáhnout se. A to vše s minimem ztrát a nákladů. Do těchto slov by se dal shrnout princip guerilly, ať už ve válce, nebo v businessu. Podstatou guerilly je upoutat pozornost cílové skupiny, předat myšlenku a zmizet. Samozřejmě si uvědomujeme, že uvažovat tímto stylem o udržitelnosti nedává smysl, tu je třeba dělat neustále. Guerillu lze ale velice dobře využít právě v interní komunikaci, kdy kolegy překvapíte, upozorníte na problém, ale dál už necháte být.
Pro lepší představu přikládáme několik příkladů, jak guerillu využívají vybrané firmy:
Guerilla kampaně nejsou žádná raketová věda, přesto jsme připravili 6 klíčových bodů, díky kterým se Vám podaří dosáhnout co největšího dopadu s co nejmenším zatížením:
Využijte místa, kde se lidé zdržují Jednoduchá a účinná grafika Skvěle funguje umístění – zde po osušení rukou papírovou utěrkou
- Nevymýšlejte složité a robustní kampaně
- Nepalte hodiny nad textacemi a výběrem vhodných obrázků
- Jednoduše je upozorněte na nějakou skutečnost a je to (použitje nálepku, sticker nebo poutavý email)
- Nezatěžujte kolegy složitými požadavky
- Začněte s něčím jednoduchým (spotřeba vody, třídění odpadu, do druhého patra pěšky)
- Mějte na paměti hlavní účel (udržitelnost). Kampaň, při které předáte u vstupu každému kolegovy info letáček bude možná mít dopad na jejich vnímá udržitelnosti, ale určitě bude mít dopad na množství spotřebovaného papíru (a ještě k tomu jednorázově)
Když to shrneme, nevymýšlejte kolo, vytipuje si několik příležitostí, které mohou snížit spotřebu, a upozorněte na to.
Udržitelné aktivity – Nejdůležitější je začít
Když shrneme všechny zmíněné tipy, naplánujte kolegům jednoduché udržitelné činnosti, které mohou dělat opakovaně a bez velkého úsilí. Při vyhodnocení těchto udržitelných aktivit pak zvolte metriku, kterou každý pochopí rychle a bez zdlouhavého přemýšlení. Nejdůležitější je však začít. Proto ani Vy přemýšlení dlouho neodkládejte a s jednoduchým checklistem začněte již dnes. A pokud byste chtěli poradit, neváhejte se na nás obrátit.
Držíme palce a děkujeme za zájem o udržitelná témata!
Zdroje:
- Analýza Institutu cirkulární ekonomiky ve Spielberk office centru společnosti CTP Invest v Brně, zdroj
- Grafika z pobočky Impact Hub Praha D10, https://www.hubpraha.cz/
- Spotřeba vody na kilogram masa: https://meatthefacts.eu/home/more-than-meats-the-eye/environment/how-much-water-does-it-take-to-produce-1kg-of-beef/
- Spotřeba vody v České republice: https://www.scvk.cz/vse-o-vode/pitna-voda/spotreba-vody/
- Průměrné emise skleníkových plynů na kilogram hlavních potravinářských produktů na celém světě: https://www.statista.com/statistics/1201677/greenhouse-gas-emissions-of-major-food-products/
- Kolik CO2 vyprodukuje auto za rok?: https://www.lightfoot.co.uk/news/2017/10/04/how-much-co2-does-a-car-emit-per-year/
- Take the stairs, Cleveland State University: https://www.csuohio.edu/sustainability/take-stairs
- Spotřeba vody na osobu: https://www.pocitamesvodou.cz/spotreba-vody-v-domacnosti-a-jak-ji-snizit/, https://www.vhs-dobris.cz/vite-kolik-spotrebujete-vody
Ahoj Matěji, díky za pěkný článek. Nedávno jsem na svém webu napsala o tom jak přemýšlím nad udržitelností v módě a jakými zásadami se sama řídím. Myslím, že by ti to mohlo přijít zajímavé.
https://www.tykraso.cz/udrzitelnost